Programma 2014 WIE HOORT MIJ?!
|
|
Concertdata
Entree: 12 euro (met korting: 8 euro) |
Door:
Koor 4 Mei-Projekt Groningen, o.l.v. Pieter Kole (dirigent), m.m.v.
Martin Grudaj (cello), Olga Karelova (piano) en Tsjisse Ype de Jong (slagwerk)
|
Programma Het 4 Mei- Projekt brengt in mei 2014 een programma over hedendaagse slavernij en uitbuiting. In het jaar van 150 jaar herdenking van de afschaffing van slavernij, 2013, werden we opgeschrikt door het drama in de kledingfabriek Rana Plaza in Dhaka, Bangladesh. Bij het ineenstorten van het fabrieksgebouw vielen vele slachtoffers. Eenzelfde soort gebeurtenis vond een eeuw geleden plaats in New York, door een brand in een naaiatelier vielen honderden doden.
Wat is er veranderd in een eeuw, behalve dat zo’n drama zich verplaatst heeft van de ene kant naar de andere kant van de wereld? Slavernij en uitbuiting is nog steeds niet uitgebannen. Dat blijkt uit recente schattingen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO). Op dit moment zijn zo’n 20,9 miljoen mensen gedwongen aan het werk waarvan 880.000 in de EU (Bron: “Der Spiegel”en “De Volkskrant”, 12 oktober 2013). In 2014 is het 35 jaar geleden dat het koor van het 4 Mei- Projekt haar eerste programma ten gehore bracht over sociaal onrecht. Nog steeds zijn we hier niet over uitgezongen. Door te zingen over misstanden en onrecht vraagt de vereniging, waar het koor een belangrijk onderdeel van is, elk jaar aandacht voor een nieuw onderwerp. Zo worden er al 35 jaar lang onafgebroken elk jaar op en rond 4 mei een aantal concerten gegeven. Het koor, met begeleiding van piano, cello en slagwerk, zal de volgende stukken ten gehore brengen.
|
Programmaboekje 2014
Flyer 2014 (pdf) (opent in nieuw venster) |
Neruda Requiem Aeternam
Mikis Theodorakis schreef dit stuk na de dood van Pablo Neruda als
aanklacht tegen de neergesabelde revolutie van
Allende. Juist in Zuid Amerika waar “de aarde nog
weeklaagde over de gevolgen van de slavernij”. In
de 35 jaar van het 4MP is de Canto General, waar
dit stuk deel van uitmaakt, een van de indrukwekkendste
programma’s die het koor heeft gezongen. Caligaverunt (1) Scipione Baroti (1739-1819) schreef dit stuk voor dubbelkoor. De tekst is afkomstig uit de kerkelijke liturgie, de lijdensweg, gebaseerd op oudtestamentische teksten uit Klaagliederen en Job. Nog twee maal zal deze tekst
terugkomen in het programma maar dan in latere
periodes door andere componisten geschreven. De
boodschap die in dit stuk geuit wordt is: “Zie mij”.
Zing! Deze tekst van Maurice Fanon uit 1972 is in 1997 vertaald door Willem Wilmink. De muziek is gecomponeerd door Gerard Jouannest. In 2011 is hier een arrangement van gemaakt voor solozang, basklarinet en slagwerk door J. Fossell. Caligaverunt (2) De tweede Caligaverunt die gezongen wordt is van Michael Haydn (1737-1806). Een stuk voor 4-stemmig koor. Mayn Rue-plats
Morris Rosenfeld schreef dit stuk naar aanleiding van een
grote brand in een naaiatelier in New York in 1911.
De werknemers, arme Joodse en Italiaanse
immigranten, kwamen om doordat alle uitgangen
op slot zaten. De mensen die niet uit de ramen
sprongen gingen maar op hun werkplek zitten om
daar te sterven. Een voorbeeld van een gedwongen
werksituatie waarbij de arbeiders in feite opgesloten
zaten en moesten doorwerken tot ze er bijna bij
neer vielen. Ejder ich lejg mich schlofn Hier spreekt de arbeider- in dit geval het kind- zelf. Deze tekst verhaalt over de kinderen die zich bevinden in de naai- ateliers. Ze worden slecht betaald, maken lange dagen onder slechte werkomstandigheden en hebben geen enkele inspraak.Componist onbekend. Caligaverunt (3) Deze laatste versie is van en Juozas Naujalis (1869-1933), eveneens een stuk voor 4-stemmig koor. Bishaash
24 april 2013: ramp in naaiatelier Rana Plaza in Dhaka, Bangladesh, een eeuw na de ramp in New York! Labik Kamal, een componist uit Bangladesh, schrijft een compositie op een tekst over deze gebeurtenis.
Op 24 april 2014 gaat dit werk in première in de synagoge te Groningen. Het lied verhaalt over de ramp waarvan ruim 1100 mensen het slachtoffer zijn geworden. Ze werden gedwongen het op instorten staande gebouw te betreden en er te werken. Een aanklacht tegen de (te) goedkope kledingproductie en de rol die wij, ook in Nederland, hierin spelen. Song of Human Rights Eleanor Roosevelt zei in
1958 bij gelegenheid van de 10e verjaardag van de
UVRM (Universele Verklaring van de Rechten van
de Mens):
“Waar beginnen de universele mensenrechten?
Op kleine plaatsen, dicht bij huis – zo
dichtbij en zo klein dat ze op geen enkele kaart van
de wereld gezien kunnen worden. Maar die
plekken zijn de wereld van individuele mensen, de
buurt waarin hij wonen, de school die zij
bezoeken, de fabriek, boerderij of kantoren waar zij
werken. Als deze rechten daar geen betekenis
hebben, hebben zij ergens anders weinig betekenis. |
  |
  Musici
| |
  De programmagroep
Recencies/aankondigingen
Mede mogelijk gemaakt door |