Ontwerp affiche – Flip Drukker
Na mij georiënteerd te hebben en veel oude foto's bekeken te
hebben, besloot ik op zoek te gaan naar twee foto's met beide een volstrekt
ander karakter.
De twee foto's die ik vond waren een oude foto die ik ooit zelf
maakte voor een ander project waarvoor ik de affiche verzorgde - Deining -
halverwege de jaren 80. Het is niet meer dan de structuur van het oppervlakte
van water in beroering.
De tweede (foto: NIOD), betrof een foto die me aansprak
vanwege zijn inhoud en openheid en vanwege het feit dat het een niet al te
obligate oorlogsfoto was met tot puinhopen gebombardeerde steden.
Beide foto's heb ik op hun kop gezet. Dat is aardig vreemd
voor mijn doen, want ik heb een hekel aan het gekunstelde en het experimentele
om het experimentele. Toch ontdekte ik dat deze omkering een extra dimensie
geeft aan beide foto's.
Bij de onderste, het water is dat redelijk simpel: door de
foto om te keren blijft het nog wel een beetje water, maar je ziet toch dat er
iets mee aan de hand is. De diepte, het perspectief is vervreemd en de foto kan
ook gezien worden als een duistere lucht met jagende wolken. Dat duistere is
dan tevens een kwaliteit; we zien een duistere onderwereld. Deze is weer
afgescheiden door de felgele lijn waarboven de andere foto.
Die foto toont drie Junckers die parachutisten hebben
gedropt. Ook hier is het - oorlogstijd -
de wereld op zijn kop. De Junckers zien er uit als Stealth bommenwerpers
('..toen zijn de vogelen des doods gekomen..' uit De Stroom), maar ook wel op
over het water scherende zwaluwen ('In wijde vluchten, dicht opeen, of drie aan
drie..'): oorlog - vrede. De kleine stukjes boven in beeld, een schoorsteen,
masten een puntdakje - in werkelijkheid is er wél iets meer te zien op de foto,
maar weer niet zo heel veel meer - geven je de mogelijkheid in te zien dat de
foto omgekeerd is, maar geven alles wel wat kwetsbaarheid. De parachutisten
vallen als ballonnetjes naar de hemel. Hemel, hel. De duistere wolk bindt de
diverse onderdelen.
De typografie heb ik heel simpel willen houden. Alleen voor
de subtitel een script, voor de rest één lettertype: de Franklin, een beetje
ouderwets schreefloos Amerikaans type (met het karakteristieke g'tje). Alles
vlak langs de linkerkant, om het beeld zo min mogelijk beeld te verstoren, maar
ook om alles niet al te evenwichtig en symmetrisch te maken. Ik neig namelijk nogal
naar eenvoud, helderheid en esthetiek. (Affiche-tekst is niet op bijgaande
afbeeldingen opgenomen – Red.)
De foto's, zwart-wit, worden in fullcolour gedrukt. Dat
geeft ze een speciale niet te harde tint. Verder heel eenvoudig primair
kleurgebruik: geel, blauw, rood. De laatste kleur mede als aandachtvragend
element.
Mijn ogen blijven steeds heen en weer gaan, naar de fraaie
vlekken in het water, de vliegtuigen, de masten in de lucht, de parachutes, de
duistere wolk.
Ik hoop dat deze affiche ook anderen op die wijze intrigeert
en verleidt een kaartje te reserveren…